film Dvanáct rozhnìvaných mu¾ù, movie 12 Angry Men, fotky z filmu, fotogalerie, recenze, online

Dvanáct rozhnìvaných mu¾ù / 12 Angry Men

Drama / Krimi
USA, 1957, 96 min

Re¾ie: Sidney Lumet
Hrají: Henry Fonda, John Fiedler, Lee J. Cobb, Ed Begley, E. G. Marshall, Jack Warden, Martin Balsam, Jack Klugman, Jiøí Voskovec

Info:

Film Dvanáct rozhnìvaných mu¾ù - dramatický pøíbìh natoèený pùvodnì jako televizní film, co¾ ovlivnilo jeho výraz, který se zdánlivì vymyká filmové praxi, nebo» se celý odehrává v prùbìhu devadesáti minut v uzavøené soudní síni. Dvanáct porotcù má jednomyslnì rozhodnout o vinì èi nevinì mladého mu¾e, který je obvinìn z vra¾dy svého otce. Porotci jsou prùmìrní Amerièané s obyèejnými zájmy a zamìstnáním . V prùbì¾ném hlasování jedenáct hlasuje za vinu , jenom porotce èíslo 8, architekt Davis, je proti. Vyslovuje vá¾né výhrady k prùbìhu soudního jednání a kritizuje i zpùsob ¹etøení celého pøípadu. Scénáø neklade dùraz na to, zda je ob¾alovaný vinen nebo ne, je to spí¹ autorská úvaha o mo¾nostech hájit své názory, o pochybnostech v soudní síni, o zodpovìdnosti za vlastní výroky. V tomto smyslu film daleko pøesahuje rámec vlastní zápletky a stává se zobecnìným obrazem uspìchané civilizace. Realizaèní tým vytvoøil nezvyklé dramatické napìtí v omezených prostorových dimenzích, mistrovsky odhalil du¹evní pochody jednotlivých aktérù rokování poroty, kde sebemen¹í detail nabývá hodnoty symbolu. Lumetovy peèlivé kompozice a silný dùraz na v¹echny repliky jsou témìø dokonalé. Vynikající scénáø, vysoká realizaèní profesionalita a perfektnì diferencované herecké výkony jednotlivých postav pøispìly k vysoké a trvalé hodnotì tohoto nezvyklého díla. Za zmínku stojí, ¾e porotce èíslo 11 hrál Jiøí Voskovec. Film byl v roce 1957 nominován na Oscara.

Fotogalerie k filmu Dvanáct rozhnìvaných mu¾ù