HOME

film, seriál Profesionálové, The Profesionals, fotky z filmu, fotogalerie, recenze, online

Profesionálové / The Profesionals

Akční / Krimi
Velká Británie, 1977, 57 x 45 min

Režie: Charles Crichton, Tom Clegg, Ernest Day, Francis Megahy, Martin Campbell, Sidney Hayers, Peter Medak, David Wickes, Pat Jackson, Douglas Camfield, Ian Sharp
Hrají: Lewis Collins, Martin Shaw, Gordon Jackson, Ian McDiarmid, Pierce Brosnan, Jiří Pravda, David Suchet, Peter Cellier, Patrick Malahide, Patricia Quinn, Vicki Michelle, Nick Brimble, David Bradley, James Faulkner, Sarah Douglas

Info:

Seriál Profesionálové začala v roce 1977 natáčet společnost London Weekend Television jako konkurenční projekt úspešného seriálu The Sweeney (byl u nás uveden pod názvem Inspektor Regan). Její vedení se počátkem roku rozhodlo, že potřebuje vytvořit divácky úspěšný seriál z policejního prostředí, který by se vyznačoval akčnosti, sympatickými titulní hrdina a současně by do značné míry ukázal i realitu všedního dne a reagoval by na aktuální společenská témata. Svým charakterem i ztvárněním se Profesionálové opravdu trefili do doby, kdy vznikly. Televizní diváci si žádali více akčnosti a neshody, ale současně i profesionality ochránců zákona. Rostoucí násilí ve společnosti, nárůst terorismu, šíření drog, korupce, brutalita - na to vše musela reagovat i televize. Rozvržení tria titulních hrdinů je do dnešní doby přímo ideální, nevtíravě adore pravé britské ctnosti. Raymond Doyle a William Andrew Phillip Bodie - dva rozdílní hrdinové se skvěle doplňují. Doyle (MARTIN SHAW, nar. 1945) se do CI5 dostal z běžné policejní praxe. Sloužil jako detektiv v nejhorších londýnských čtvrtích East Ende av DOCKLAND. Pro ženy je mimořádně přitažlivý, nejen svým ležérním oblékáním, bohatou hřívou, ale i šarmem a nadhledem. V podsvětí se cítí jako ryba ve vodě, zná množství informátorů i gangsterů. Bodie (LEWIS COLLINS, nar. 1946) má za sebou pestrou minulost - byl námořníkům, žoldákům a výsadkářů SAS. V porovnání s Doylea je tvrdším, drsnějším a temnějším členům týmu. Někdy se až zdá, že by mu nedělalo problém přejít na druhou stranu barikády. Aktivně boxuje, ze své minulosti Zelených baretů si zachoval zvyk nosit nakrátko ostříhané vlasy. Vždy se dokonale obléká. Činnost svých dvou nejlepších podřízených neomylně řídí major George Cowley, šéf CI5, veterán 2. světové války se zraněním nohy. Stárnoucí gentleman s vysokoškolským vzděláním a asketickým vzezřením, suchým smyslem pro humor, neomylným instinktem pro spravedlnost. A ačkoli svým klukem nikdy nic neodpustil, současně je chránil. Byl zkrátka prototypem ideálního šéfa. Jeho herecký představitel Gordon Jackson (1923 - 1990, zemřel na rakovinu kostí) byl po celý život často obsazovaným britským hercem. Je jen samozřejmé, že ne všechny epizody (natočili se jich celkem 57) byly výborné kvality, ale seriál si během svého vysílání udržel vysokou diváckou sledovanost. Často epizody v průměru sledovalo kolem deseti milionů britských diváků. Je třeba dodat, že v bývalém socialistickém Československu bylo uvedeno 21 epizod, mezi nimiž nechyběla i ve Velké Británii nikdy neuvedena poslední ze sedmé série. V Anglii Člen klanu (Klansmen) zakázaly pro propagaci rasismu, kterého se dopustil Bodie. Každá epizoda se natáčela deset filmovacích dnů, postprodukční práce (nahrávání dialogů, střih, atd..) Trvaly jen o něco déle. Napjaté termíny často vyvolávaly rozpory mezi hereckými představiteli Bodie a Doylea. Konečně, víceméně pro jejich vzájemné napětí a rostoucí nesnášenlivost se začátkem 80. let existence seriálu uzavřela. Je zajímavé, že ani jeden z nich se později již výrazněji na filmovém plátně neprosadil, ačkoliv Martin Shaw je dodnes herecky aktivní a pravidelně hraje v divadle a v televizi.

Fotogalerie k filmu Profesionálové