film Habermannův mlýn, Habermann, Juraj Herz, fotky z filmu, fotogalerie, recenze, online

Habermannův mlýn / Habermann

Drama
Česko / Německo / Rakousko, 2010, 90 min

Režie: Juraj Herz
Hrají: Karel Roden nejml., Hannah Herzsprung, Ben Becker, Franziska Weisz, Zuzana Kronerová, Andrej Hryc, Erika Guntherová, Oldřich Kaiser, Jan Hrušínský, Radek Holub

Info:

Film Habermannův mlýn - příběh Habermannova mlýna, zakládajícího se na skutečných událostech, se odehrává v malé vesnice v Sudetech mezi rokem 1938, tedy rokem Mnichovské dohody, a rokem 1945, kdy končí válka a začíná odsun. Tento příběh se stal před více než 60 lety, přesto dodnes nepozbyl na naléhavosti. Chceme-li porozumět přítomnosti, musíme vědět, co se tenkrát stalo. Tento příběh ukazuje jednu z nejčernějších kapitol ve vztazích mezi Čechy a Němci. Krutosti, která provázely vyhnání, zůstávají tabu dodnes. Mnoho Čechů nechce, aby jim byly připomínány, mnoho Němců setrvává na mínění, že bylo učiněno příkoří, které nebylo nikdy odčiněno. Mezitím se ale narodila nová mladá generace se silnou potřebou po objasnění minulosti a o tom všem tento film je. „Když jsem ve svých 10 letech opouštěl bránu koncentračního tábora v Sachsenhausenu, ve snu mne nenapadlo, že se někdy budu vracet myšlenkami a dokonce s nějakou výpovědí k této degradující a ne moc příjemné etapě mého života“ – říká režisér filmu Juraj Herz. „Realizace uvedeného projektu pro mne osobně znamená částečné vyrovnání se s minulosti, stejně jako věřím, že forma i obsah přispěje k vyrovnání se s minulosti i pro statisíce lidí, kteří tuto tragickou dobu prožili. Je to obrovská výzva a zodpovědnost současně.“ Arnošt Lustig po přečtení scénáře napsal, že připravovaný film svým příběhem, odvážným obsahem, etickým zaměření slibuje pozoruhodné dílo, které plně doporučuje k realizaci právě na základě výtečného, pravdivého scénáře. Petr Uhl obdivuje na scénáři, jak se do něj podařilo soustředit všechny prvky tehdejší doby, vytvořit obraz, který překonává jednostranné vidění viny jedněch a neviny druhých. Je to první filmové zpracování příběhu z konfliktního soužití českého a německého obyvatelstva za nacismu a z poválečného vyhnání. Jistě vyvolá i vášnivé diskuse a to je dobře.

Fotogalerie k filmu Habermannův mlýn