HOME

film Vyšší princip, František Smolík, fotky z filmu, fotogalerie, recenze, online

Vyšší princip

Drama / Válečný
Československo, 1960, 102 min

Režie: Jiří Krejčík
Hrají: František Smolík, Jana Brejchová, Ivan Mistrík, Jan Šmíd, Alexandr Postler, Petr Kostka, Radovan Lukavský, Václav Lohniský, Marie Lukášová, Miroslav Svoboda, Gustav Hilmar, Bohuš Záhorský, Marie Vášová, Otomar Krejča st., Hannjo Hasse, František Pálka, Nora Hauffová, Jindřich Narenta, Rudolf Hrušínský st., Bedřich Prokoš, Marie Glázrová, Věra Tichánková, Zuzana Stivínová st., Stanislava Seimlová, Vladimír Hlavatý, Karel Pavlík, Josef Kozák, Jiří Kodet, Elena Hálková, Naděžda Gajerová, Blažena Slavíčková, Jan Skopeček, Štěpán Bulejko, Karel Enzmann, Václav Švec, Rudolf Široký, Jarmila Kurandová, Ladislav Gzela, Bohuš Hradil, Libuše Švormová, Luba Skořepová, František Suk, Michal Staninec, Jitka Frantová, Elmar Kloss, Jan Kühmund, Sheila Ochová, Jiří Šrámek

Info:

Film Vyšší princip - Vyšší princip Jiřího Krejčíka stál spolu s Weissovým filmem Romeo, Julie a tma (1959) v naší kinematografii u zrodu toho, co se v literatuře charakterizuje jako druhá vlna válečné prózy. Po letech schematizmu a zplošťujícího heroického patosu se na konci 50. let dostala pozvolna ke slovu díla, jež téma války zkomornila a v nichž hrdinství těch, kteří se postavili na odpor zlu a nacistické krutosti, už nebylo na první pohled tolik zjevné. Krejčík přitom sáhl po jedné z těsně poválečných povídek Jana Drdy, jejíž kratičký text spolu s autorem výrazně dotvořil. Ve filmové verzi stejnojmenné povídky tak není veškerá pozornost upřena pouze na neokázale statečné gesto staromládeneckého latináře, ale významnými se stávají i postoje studentů, pedagogů gymnázia a také celého maloměsta, všech těch, kteří jsou v čase heydrichiády vystaveni nemilosrdnému teroru. Vedle tlumeného holdu lidské odvaze zde Krejčík poprvé od konce války ukázal, co zmůže všudypřítomný strach, a také zrušil falešnou iluzi o jednotě národa semknutého v boji s nepřítelem. Svůj film přitom postavil nejen na emotivně působivých hereckých výkonech, ale rovněž na výsostném režijním umění. Jeho střízlivě vedené líčení se každou chvíli nepozorovaně překlání do polohy jitřivé citovosti, vyvolávající již v několika diváckých generacích spontánní pohnutí.

Fotogalerie k filmu Vyšší princip